بشنویم| فرزندپذیری در بهزیستی فرآیندی تخصصی و مبتنی بر ارزیابی‌های دقیق است.

محمد غلامی سرپرست معاونت سلامت اجتماعی بهزیستی استان بوشهر در گفتگوی تلفنی زنده با رادیو سرای مهر صدا و سیمای مرکز بوشهر به تشریح برنامه های این حوزه در خصوص فرزند پذیری و همچنین طرح خانواده میزبان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل  بهزیستی استان بوشهر، سرپرست معاونت سلامت اجتماعی بهزیستی استان در گفت‌وگوی تلفنی زنده با برنامه رادیویی «سرای مهر» صدا و سیمای مرکز بوشهر با اشاره به اینکه مطابق قانون، سازمان بهزیستی متولی اصلی حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست است، اظهار داشت: فرزندپذیری که واژه‌ای دقیق‌تر و دارای بار معنایی مثبت‌تر نسبت به فرزندخواندگی است، بر پایه اصول قانونی و در چارچوب ضوابط مشخص دنبال می‌شود.

وی در خلال تشریح مراحل درخواست فرزندپذیری افزود: فرزند پذیری در سازمان بهزیستی یک فرآیند تخصصی، کارشناسی و مبتنی بر ارزیابی‌های چندمرحله‌ای است که با هدف حمایت عالیه از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست و بر اساس ضوابط قانونی صورت میگیرد که متقاضیان باید ابتدا از طریق سامانه فرزندخواندگی سازمان بهزیستی در بستر وب‌سایت این سازمان ثبت‌نام کرده و فرم‌های الکترونیکی را تکمیل کنند. در مرحله بعد مدارک مورد نیاز بارگذاری شده و مصاحبه اولیه توسط کارشناسان بهزیستی انجام می‌شود. در ادامه، پرونده متقاضیان برای بررسی‌های تخصصی به مشاور روان‌شناسی و مشاور مذهبی ارجاع داده شده و پس از تکمیل فرآیند، موضوع در کمیته فرزندپذیری استان مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد.

محمد غلامی با بیان اینکه اولویت‌های واگذاری فرزند مشخص و قانونی است، تصریح کرد: در این فرآیند، ابتدا زوجین فاقد فرزند یا زوجینی که از نظر پزشکی ناتوانی قطعی در فرزندآوری دارند در اولویت قرار دارند، اولویت های بعدی در این خصوص با زنان و دختران فاقد همسر و در مرحله بعد زوجین دارای فرزند می باشد که در صورت احراز شرایط لازم، امکان بهره‌مندی از این شرایط را خواهند داشت.

سرپرست معاونت سلامت اجتماعی بهزیستی استان بوشهر همچنین با اشاره به طرح «خانواده میزبان» یا خانواده جایگزین موقت گفت: این طرح با توجه به اولویت بهزیستی در حضور فرزندان در محیط گرم خانواده و با هدف پیشگیری و کاهش ورود کودکان به مراکز نگهداری و ایجاد محیطی امن و خانوادگی برای آنان اجرا می‌شود و شرایط آن نسبت به فرزندپذیری دائم ساده‌تر است؛ البته ملاک اصلی در این طرح، توانمندی روانی، عاطفی، اجتماعی، تربیتی، مراقبتی و فرهنگی خانواده‌هاست و صرفاً توانمندی مالی ملاک نیست.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت کامل فرآیندهای قانونی در مبحث فرزند پذیری به موضوع فرزند خواندگی های غیر قانونی اشاره و هشدار داد: خانواده‌ها و افراد از سپردن یا بر عهده گرفتن سرپرستی کودکان بدون طی مراحل قانونی از طریق بهزیستی و دادگستری جداً خودداری کنند، زیرا این اقدام در آینده می‌تواند موجب بروز مشکلات حقوقی، از جمله در صدور شناسنامه یا اخذ حکم فرزندخواندگی شود.

غلامی خاطرنشان کرد: در مواردی که کودک در به یکی از اعضای خانواده‌ یا بستگان درجه یک مانند خواهر، برادر یا زوج‌های خویشاوند سپرده می شود نیز لازم است مسیر قانونی از طریق بهزیستی طی شود تا از بروز آسیب‌های عاطفی و حقوقی در آینده برای کودک پیشگیری شود.

لازم به ذکر است طی سال ۱۴۰۴ سرپرستی موقت تعداد ۲۶ کودک در استان بوشهر از طریق کمیته فرزندخواندگی بهزیستی استان پس از طی فرایند و مراحل قانونی به زوجین و افراد واجد شرایط متقاضی واگذار شده که پس از تایید نهایی بعنوان فرزند ایشان معین و بصورت قانونی تحت سرپرستی دائم ایشان قرار خواهند گرفت.

کد خبر 189227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد